Hälsporreinlägg och hälinlägg

Hälsporreinlägg

Många lider av värk i hälen som ofta beror på en överbelastning av senfästet under hälen. I vissa fall bildas en påbyggnad av benet på undersidan av hälen, som liknar en sporre - därav namnet. Ett hälsporreinlägg kan vara en bra hjälp mot detta, eftersom det både ger stötdämpning och avlastning.

Sätt fallande sortering

6 artiklar

per sida
Sätt fallande sortering

6 artiklar

per sida

Hälsporre – värt att veta

Ordet hälsporre används ofta som en gemensam benämning för flera typer av smärta i hälen. Helt konkret är hälsporre en förkalkning där senstråket som löper under hälen fram till framfoten och tårna fäster på hälbenet. Den här förkalkningen an resultera i en inflammation i senstråket som ofta är mycket smärtsam. Hälsporre är egentligen kroppens eget försök att skydda det utsatta senstråket mot ytterligare skador.

Vanliga tecken på hälsporre:

  • När du trampar på hälen gör det ont.
  • Ökad smärta vid morgonstegen och startstegen.
  • Ökad smärta vid längre belastning som kan kvarstå efter belastning.

Det är dock inte alltid hälsporre ger symtom. Med en röntgenbild kan man upptäcka hälsporre utan man upplever smärta. Tvärtom kan man också ha symtom utan att röntgen visar tecken på hälsporre.

Namnet ”hälsporre” låter lite ovanligt men det härstammar från att men på röntgen kan se en liten påbyggnad av benet på undersidan av hälen, som liknar en sporre.

Varför uppstår hälsporre?

Hälsporre drabbar normalt personer i 40-årsåldern och uppåt och beror generellt på en felställning eller felbelastning av muskler och senor i foten eller hälen. Det kan bland annat vara i samband med plattfot, övervikt och tidigare operationer i området.

Hälsporre kan också uppstå när man står upp mycket i sitt arbete, eller vid frekvent belastande aktiviteter (t.ex. löpning) då hälen utsätts för stötar och tryck.

Så är det naturligvis skorna! Om du under längre tid har gått i skor som inte är lämpliga för dig löper du större risk att få problem med hälsporre – och det kan du, som tur är, lätt göra något åt. Det är viktigt att dina skor har korrekt passform och bra stötabsorberande sulor så att du ger dina fötter rätt förutsättningar.

Hitta rätt lösning för dig

På SeniorLife har vi en rad produkter och inlägg som kan hjälpa dig att avlasta, behandla och förebygga hälsporre.

När man behandlar hälsporre ska man börja med att avlasta den skadade vävnaden under en kortare eller längre period, allt beroende på tillståndet. Det gör man till exempel genom att låta foten vila eller genom att ändra sina stå- och gåvanor. Det sistnämnda kan ett skoinlägg hjälpa dig med.

Vi har olika inlägg för hälsporre som avlastar det inflammerade området. Det kan vara i form av en avlastande inläggssula eller ett hälinlägg som placeras längst bak i skon. Med ett hälsporreinlägg avlastar du hälens inflammerade och smärtfyllda område, då inlägget förflyttar trycket bort från hälen så att den kan vila och läka.

Möjligheter till avlastning av hälsporre:

  • Kilinlägg: Med ett Hälinlägg i kilform – med löstagbar bricka som ger en fördjupning i mitten - undgår du att trampa direkt ned på det inflammerade området.
  • Hälsporreinlägg med lyft i hålfoten: Utformningen av ErgoPad redux heel 2 inläggssula avlastar senan i hålfoten och är stötabsorberande.
  • Avlastande strumpa: Strassburg Sock™ avlastar foten genom att sträcka ut den. När foten sträcks under en längre tid aktiveras den belastade vävnaden vilket gör att den läker fortare. Detta har en fördelaktig effekt på hälsmärtor.
  • Glöm inte bra skor! Du kan förebygga hälsporrre och andra fotproblem genom att ge dina fötter bästa möjliga förutsättningar. Därför ska du komma ihåg att investera i skor med en passform som är lämplig för just dig, är stötdämpande och på andra sätt ger rätt stöd till dina fötter. Hos SeniorLife finns bekväma och ergonomiskt utformade skor som i hög grad bidrar till att förebygga smärtor och sjukdomar i fötterna. Om du kan tänka dig en uppgradering på denna front, så kan du gå på upptäcktsfärd i vårt stora sortiment av fotvänliga och trendiga skomodeller för både damer och herrar HÄR.

Vad kan jag göra själv?

När du har problem med hälsporre eller hälsmärtor är det en bra idé att påbörja en behandling så fort som möjligt. Här har vi samlat de bästa råden för att komma tillrätta med hälsporre:

  • Avlasta området: Det är först och främst viktigt att området får vila och därmed ger det möjlighet att läka. Det uppnås bland annat genom att undvika att trycka och trampa på den skadade vävnaden.
  • Fotinlägg: Som beskrivits ovan ger ett bra fotinlägg otroligt effektiv avlastning, eftersom det fördelar trycket till andra områden än det inflammerade. Här på sidan hittar du olika skoinlägg som avlastar och behandlar hälsporre.
  • Is: Om du har akuta smärtor kan en ispåse ha en lindrande effekt.
  • Lätt träning: Att träna fotens små muskler kan bidra till att reducera belastningen av senan framöver. När du tränar ökar blodcirkulationen i foten och muskulaturen stärks. En effektiv träningsform i samband med hälsporre kan till exempel vara att lyfta hälen så du står på tå samt övningar när du spretar med tårna. Det är dock viktigt att inte överbelasta foten så håll gärna träningen till 10 min om dagen. Undvik också övningar där du ska trampa ned på foten eller som på annat sätt skapar tryck vid det inflammerade området.

Om du upplever stark och ihållande smärta rekommenderas alltid att kontakta läkare, fysioterapeut eller osteopat innan du påbörjar behandling eller träning. En person med medicinsk bakgrund kan nämligen vägleda dig exakt till den behandlingsform som är bäst för dig.

Med ett hälsporreinlägg från SeniorLife är du på god väg att få bukt med smärtorna i hälen. Om du undrar något eller har frågor om vilket inlägg du ska välja kan du alltid kontakta oss på mail@seniorlife.se